R.I.P. a memóriádnak

Mitől függ, hogy valamit meg tudunk-e jegyezni könnyen, vagy kiesik a fejünkből, mintha sose hallottuk volna?

Megmutatom, mi kell ahhoz, hogy megjegyezzünk dolgokat: a RIP szentháromság – ami itt nem a „Rest in Peace” sírfeliratot, hanem egészen mást jelent.

A RIP az 3 angol szó rövidítése, amelyek használatával bent tartod a memóriádban az újonnan tanult dolgokat.

R – Repetition

Egy tanulmány szerint 60-szor kell találkoznunk egy bizonyos információval ahhoz, hogy végérvényesen megjegyezzük, azaz a hosszútávú memóriánkba kerüljön.

Már léteznek módszerek, amellyel ez a szám csökkenthető, de egy biztos: ismétlésre szükség van.

Az ismétlésnek több fajtája is van, mik segíthetnek téged, nyelvtanulót?

1.

Ha hangosan többször elismétled azt, amit meg szeretnél tanulni. Lehet ez valaki keresztneve, de természetesen egy angol szófordulat vagy akár egy angolos hanglejtésű mondat is. Mondd ki többször egymás után, hogy visszacsengjen később a füledbe.

De ismétlésnek számít az is, ha egyszer meghallgatod, aztán leírod, majd kiejted. Ez már három ismétlés.

 

2.

Ezzel még csak előkészítjük a bevésést, mert szükség van az ún. „spaced repetition” használatára is. Ez azt jelenti, hogy egy kis idő (space) múlva újra elő kell venni az adott információt, megerősítés céljából. Másnap újra kimondod a nevét az új ismerősödnek, vagy hallgatsz egy angol nyelvű hanganyagot, amiben újra előfordulnak a nem régiben tanultak.

Ezt először naponta, majd pár naponta, végül hetente érdemes megtenni.

Éppen ezért rendkívül fontos, hogy ha egy angol tananyagot választasz, feltétlen legyen a tananyag része az összefoglalás, ismétlés. Lehetőleg többször is.

I – Imagery

Ma már az sem vitatott tény, hogy egy kép többet mond 1000 szónál. Nem meglepő, ha azt mondom, hogy a képek erejét a (nyelv)tanulásban is ki KELL használni. Hogyan?

1.

Egyik lehetőség az, ha olyan dolgot tanulsz, ami képpel kifejezhető, akkor ne a magyar megfelelőjét tedd mellé (mondjuk egy szókártyán), hanem egy képet. Ez tárgyak neveinek megtanulásakor egyértelmű, de cselekvéseknél és bizonyos melléknevekenél  is alkalmazható.

2.

Ennél még jobb az, ha magára a szóra emlékeztető képpel tudod társítani a szót ill. a jelentését. Pl. úgy, mint itt a „clock” szónál.

De ez a képi megjelenítés lehet nagyon extrém is, akkor jegyzed csak meg igazán – hiszen annyira kiugróan eltér a megszokottól, hogy az agyad egyből óriási stimulációt kap. Pl. képzeld el azt az órát valaki fején kalapként. Vag ha ez nem elég extrém, találj ki mást. 🙂

p – pattern

Az ember úgy van összerakva, hogy tudatosan vagy sem, de keresi a dolgok mögött meghúzódó rendszert.

Tehát az a dolgunk, hogy ne össze-vissza kapkodva, csapongva tanuljunk ezt-azt, hanem tegyük rendszerbe. Ez megnyugvás az agynak, plusz kevesebb erőfeszítés is a tanulás, ill. a tanultak előhívása. Egyszerűen azért, mert tudod mihez kötni, látod azokat, amik hozzá hasonlóan működnek, így elég megtanulni magát a mintázatot (pattern), amit rá tudsz húzni a hasonszőrű dolgokra.

Mondok egy példát.

Ha tudod, hogy a brit városnevekben a „ham” végződésekben nem ejtjük a „h”-t, akkor elég megtanulnod azt, hogyan ejted Birmingham várost, mert ennek mintájára az összes „ham”-végű városnévnél fogod tudni, hogy a „h” néma.

Akkor most adott a feladat: nézd meg, mit tanulsz könnyen és mit nehezen. Ha találsz olyat, ami nehezen kúszik a fejedben, akkor húzd rá a RIP-hármast: ismételd többször, rendszeresen, társíts hozzá képet, és helyezd el rendszerben.

Talán mondanom sem kell, ezen a weboldalon minden tananyag a RIP elvét követi. Segítek neked. Rendszerbe teszem helyetted a dolgokat, mert ez szakértelmet igényel. Beiktatok ismétlő leckéket, hogy el ne csald ezt a rendkívül fontos lépést. És képekkel, videókkal segítelek, hogy többszörösen tudd mihez kötni a tananyagot.