7 hiba, amit ne kövess el, ha angolt tanulsz
Ha egyedül tanulsz otthon, ha csoportban, az mindig fontos, hogyan tanulsz akkor, amikor nincs éppen melletted egy tanár. Jó esetben ismered magad és tudod, neked mi működik és mi nem. De még így is rengetegszer tapasztalom, hogy olyan tanulási technikákhoz nyúlnak tanulók, amelyek nem szolgálják a maximális fejlődést.
A gond az, hogy nem is vagy tudatában ennek, mert valamennyire működőképes szinte minden technika. De miért ne kerüld el azokat, amelyek a legkevesebb fejlődést hozzák, és miért ne alkalmazz sokkal hatásosabbakat? Haladásod érdekében nézzük meg a leggyakoribb tanulási hibákat.
A következőkben bemutatom, mi az a 7 terület, amit egy nyelv tanulása magában foglal, és kirészletezzük, hol mi a No.1, legnagyobb hiba.
Nyelvtan
Hú, a nyelvtan tanulásnak rengeteg buktatója van, nehéz is kiválasztani a legnagyobb hibát. Most mégis egy olyan dolog mellett teszem le a voksom, amely azért veszélyes, mert sokan felszínesen csinálják.
Általában egy szerkezet megértéséhez elolvasol egy nyelvtani magyarázatot. Ez rendben is lenne, ha ezt egyből követné a gyakorlás. Nagyon sokszor tapasztalom, hogy megvan az aha-élmény, a tanuló megérti a magyarázatot, majd azt hiszi, hogy az információ örökre a fejében is marad. Mi több, attól, hogy érti, máris feltételezi, hogy használni is tudja.
A nyelvtan nem ilyen. Sok gyakorlást igényel, és nem monoton, hasonló feladatokkal, hanem változatosan. Tehát ne elégedj meg azzal, ha megérted a magyarázatot, gyakorolj is! Tedd a kezedet a szívedre, mindig így csinálod?
Szókincs
A legnagyobb hiba, ha bővíteni akarod a szókincsedet az az „izolált szótanulás”. Ez azt jelenti, hogy meg akarod tanulni, hogy race=verseny, de közben nem nézed, milyen szövegkörnyezetben használjuk. Márpedig akkor honnan tudod, hogy milyen versenyre használjuk ezt a szót? Mert még ott van nekünk az is, hogy competition, championship, game, match, stb. Ehhez kell a szövegkörnyezet. Ezért mindig írd ki magadnak a teljes mondatot, amiben a szót felfedezted.
Kiejtés
A leggyakoribb hiba, hogy sokan egyáltalán nem foglalkoznak a kiejtéssel. Ez nekem nagy szívfájdalmam. Tudnod kell, hogy ez az elsődleges oka annak, hogy a beszédértés nehezen megy. Hiszen honnan ismernél fel egy szót vagy mondatot, ha te magad sem tudnád, hogyan kell angolosan ejteni?!?
Ha mégis úgy gondolod, teszel a kiejtésedért, akkor viszont a következő hibát semmiképp se kövesd el: hogy hang nélkül gyakorolsz. Amikor egy új szóval találkozol, nézz utána a helyes kiejtésnek, és hangosan mondd ki te is legalább ötször.
Sőt, amikor olvasol, akkor is érdemes pár mondatot hangosan felolvasni. Érdekes élmény lesz, hogy felfedezel olyan szavakat, amelyeket hirtelen nem is tudod, hogyan kell mondani. Meg fogsz lepődni, mert magadban-olvasáskor simán átsiklasz az ilyen szavak felett. Aztán pedig csodálkozol, ha beszélgetéskor megakadsz, mielőtt mondanád az adott szót, mert rájössz: nem vagy biztos a kiejtésében. Szóval keress egy zugot magadnak, ahol hangosan is tudsz gyakorolni.
Beszéd
Legtöbb embernek a beszéd megy a legnehezebben. Nem véletlen, mert a beszédfejlődésünkért tesszük a legkevesebbet (a kiejtés-fejlesztés után, de ugye annak is köze van a beszédhez). Még mindig sok emberben él az a tévhit, hogy „akkor fogok tudni majd jól beszélni, ha sok szót tudok és tökéletesen megy a nyelvtan”. Ezt egyszer s mindenkorra felejtsük el! A beszéd az egy készség, amit ennek megfelelően kell fejleszteni. Beszédrutint kell szerezni!
A legnagyobb hibát a beszédkészség-fejlesztés esetén az jelenti, hogy nem beszélsz senkivel. Az nem rossz, hogy magadban megpróbálsz mondatokat összeállítani és kimondani. De nem elég. Ha nincs kinek elmondanod a gondolataidat, akkor nem fogod látni, milyen reakciót váltasz ki, és azt sem fogod soha megtapasztalni, hogyan reagálsz te a másik mondandójára. Márpedig a beszédben nem az a legnehezebb, hogy egy monológot adj elő (azt legrosszabb esetben bemagolod és kész). Hanem az, hogy kommunikálj, azaz részt vegyél egy kétirányú, közlök-reagálok alapú beszélgetésben. Ez csak beszélGETéssel fejleszthető.
Beszédértés
E téren a legnagyobb hiba az, ha tesztfeladatokkal próbálunk beszédértést fejleszteni. A tesztfeladatok arra valók, hogy ellenőrizzék, mennyit értesz, és az alapján valamilyen értékelést adjanak. De nem valók fejlesztésre.
Amit inkább csinálj, az a szisztematikus építkezés. Ha bajod van a beszédértéssel, mindig sokkal alacsonyabb szintű szövegeket hallgass először. Ebben nem jó a mély víz, azaz ha frusztrált vagy, hogy nem érted az angol beszédet, akkor ne filmek nézésével gyötörd magad. Annak is eljön az ideje a szisztematikus építkezés során, de nem az az első lépés.
Olvasás
Az olvasáskészség a legkönnyebben fejleszthető készség – tudod egyedül csinálni, rengeteg anyag áll rendelkezésedre, és ha jót választasz, élvezed is a folyamatot. Mégis lehet úgy csinálni, hogy elhidd azt, hogy az olvasáskészségedet fejleszted, közben pedig egészen mást csinálsz.
Mondok egy példát. Amikor olvasol egy szöveget és szembejön veled egy ismeretlen szó, mit csinálsz? Megnézed a szótárban? Vagy megpróbálod a szövegkörnyezetből kitalálni a jelentését? Vagy nem is foglalkozol vele, hanem továbbmész, hátha nélküle is összeáll a kép, mit is olvastál?
Az első esetben, tehát amikor szótárhoz nyúlsz, akkor szerinted az olvasáskészségedet fejleszted? Nem inkább a szókincsedet? Az olvasáskészség akkor fog fejlődni, ha NEM akaszt meg az OLVASÁS-élményben semmi. Az olvasáskészség fejlesztésének célja az, hogy minél rövidebb idő alatt minél több információt legyél képes feldolgozni. Tehát, törekedj arra, hogy ezt a sebesség-növekedést olyan szövegekkel próbáld elérni, amelyekben 100 szóra átlagban 5-8 ismeretlen szó jut. Így tényleg a szövegértésedet fejleszted.
Írás
Az íráskészségre több fronton szükségünk lehet, de legtöbben email-ek elkészítéséhez használják. Itt is egy tévhitet szeretnék eloszlatni: az íráskészség több dologból tevődik össze, de NEM egyenlő azzal, hogy jó a megírt szövegünkben a nyelvtanunk és megfelelő szavakat használunk. Persze, ezek is részei egy jó szövegnek, de ahhoz, hogy egy írott szöveg jó legyen, számos más dologra figyelni kell: szövegkohézió, bekezdések és ezek közötti megfelelő utalások, stb. Ezek, ha a magyarban jól is mennek, az angolban okozhatnak nehézséget. Ezeket kell fejleszteni, ehhez pedig muszáj írni, és még egy: muszáj, hogy valaki ellenőrizze, jól csináltad-e. Ez sajnos nem fejleszthető önállóan, segítség nélkül.
Neked van olyan technika, gyakorlási mód, amely nem hozza azt az eredményt, amit vársz tőle? Írd meg és átalakítjuk úgy, hogy működjön!
Szia!Több éve újrakezdő vagyok.Szàmomra nehéz a megszólalàs.Résztvettem egy 3 hónapos nyelvtanfolyamon, a Dulingon is gyakorlok, de a megszólalàs nem megy, mert attól tartok, hogy rosszúl ejtem mi.
Kedves Mária!
A nyelvórák olyan biztonságos közeget nyújtanak, ahol nyugodtan hibázhatsz. Akárhol is tanulsz, mindenképp próbálkozz a megszólalással, mert hol máshol kellene megtanulni a dolgokat jól, mint a nyelvórán? Hibázz sokat az órán, hogy mire a való életben használod a tudásod, már tudd jól mondani.
Azt mondják, addig nem tudsz biciklizni, amíg nem estél egy nagyot. Én meg azt mondom, addig nem tudsz beszélni egy nyelvet, amíg nem hibáztál eleget a tanóráidon/tanulás közben. Az a lényeg, hogy legyél kijavítva a mondandód végén, hogy tudd, hogy jó helyesen, és legközelebb már úgy mondd. 🙂
Hajrá! 🙂
Köszö nöm a biztatàst!
Szia Edit!
Én 61 éves vagyok, és néhány hónapja teljesen magamtól semmi előzetes tudás nélkül kezdtem hozzá az angol nyelv tanulásának. Nagy az elhatározás, minden nap foglalkozok vele több órát. Amiért teszem, sokat utazunk és szeretném érteni és megértetni magam. Számomra a szavak kiejtése és a beszéd megértése a legnehezebb feladat. De nem adom fel. Jóleső érzéssel olvastam segítő írásokat. Köszönöm.